Namiki, The Art of Japanese Lacquer Pens,
door Julia Hutt en Stephen Overbury.
 

"The Art of Japanese Lacquer Pens" is een uitzonderlijk boek dat bij de echte pennenfanaat en zeker bij de echte Namiki-liefhebber niet in zijn of haar bibliotheek mag ontbreken. Het biedt een uiterst gedetailleerde blik in de geschiedenis en techniek van het Japanse lakschilderingen ofwel, Maki-E…

Het Japanse Namiki past op haar vulpennen de eeuwenoude Maki-E technieken toe. Bij deze technieken wordt onder andere goudpoeder op lakschilderingen gesprenkeld. Maki-E werd tot de twintiger jaren louter toegepast op platte voorwerpen zoals schrijfdozen en inro's. Inro's zijn de bekende kleine doosjes die gedragen worden aan een gordel of riem. Zij maakten vanaf de 16e eeuw deel uit van het traditionele mannelijke kostuum. De doosjes werden vaak gebruikt om medicijnen of tabak in te doen zijn nu begeerde verzamelstukken. Het toepassen van deze fijne technieken op kleine voorwerpen als pennen die ook nog eens rond waren, getuigde van veel ambitie en maakte Namiki wellicht onnavolgbaar in de pennenindustrie. De "geheime formule" van Namiki was de indertijd bekende kunstenaar: Gouroku Matsuda (1896-1986), de vader van het moderne lakwerk in Japan. Hij werd ingehuurd om ontwerpen te selecteren en om andere kunstenaars op te leiden in het vervaardigen van vulpennen waarbij de hoogwaardige Maki-E technieken werden toegepast. Ondanks dat in eerste instantie slechts een beperkt aantal eersteklas schijfinstrumenten was vervaardigd, werd het vakmanschap van Matsuda vanaf het begin herkend en erkend.

In 1929 tekende Alfred Dunhill uit Londen een distributie-overeenkomst met Namiki en veroverden zij Europa met de Dunhill-Namiki pennen. Deze pennen breken nog steeds elke "record" prijs voor vulpennen wereldwijd.

Het boek biedt honderden schitterende kleurenfoto's van de mooiste schrijfinstrumenten vervaardigd vanaf 1920 tot nu. Het materiaal is onder meer verkregen uit niet eerder beschikbaar gesteld archief materiaal van het Pilot Pen Company museum, de Alfred Dunhill archieven in Londen en van toonaangevende verzamelaars uit de gehele wereld. Het geeft een uniek beeld van de fascinerende en enorme variatie in motieven van het Maki-E werk van Namiki. De auteurs belichten ook nauwgezet de technieken en gereedschappen die nodig zijn voor deze kunstvorm. Voor de verzamelaar is een uniek overzicht samengesteld van alle handtekeningen van de toonaangevende lakartiesten die vanaf 1920 tot nu voor Namiki hebben gewerkt.

De Auteurs.
Julia Hutt is afgestudeerd in Chinese kunst en Archeologie, aan de universiteit van Londen. Ze is nu assistent-curator van de collectie over kunst uit het Verre-Oosten van het Victoria en Albert museum, waarbij zij onder andere verantwoordelijk is voor het Japanse lakwerk en de "Inro's". Tijdens haar werkzaamheden voor het museum ontmoette zij Stephen Overbury , terwijl hij bezig was met zijn onderzoek over de geschiedenis van Maki-E voor dit boek… Bovendien was zij zelf ook al verantwoordelijk voor een aantal toonaangevende boeken over dit onderwerp.

Stephen Overbury voltooide zijn studie aan de universiteit van Toronto en werd een "onderzoeks" journalist. Hij schreef voor verschillende kranten en tijdschriften waaronder "The Globe and Mail" en "Barrons". Hij is de auteur van vier boeken over "zakelijke onderzoekstechnieken" (business research techniques) en directeur van verschillende bedrijven.
Twintig jaar geleden begon zijn passie voor pennen met de aankoop van zijn eerste klassieke vulpen. Nu zoekt hij voortdurend naar bijzondere stukken voor hemzelf of voor collega verzamelaars. In samenwerking met Julia Hutt en andere geestverwanten heeft hij een gepassioneerd onderzoek volbracht over een pennenmerk dat iedere collega verzamelaar alleen maar kan fascineren…

Het boek telt 160 pagina's en 250 prachtige grote kleurenfoto's. afmetingen zijn 22,3 x 28,8 cm (oblong). Het boek is vervaardigd in een gelimiteerde oplage van 2.000 genummerde exemplaren.

<< terug naar boeken index

Deze pagina is het laatst gewijzigd op 12-03-2011
Alle teksten en foto's Copyright © 2001-2011 Paul Rutte - alle rechten voorbehouden -